گالری‌های معروف تهران را بشناسید!

هنر، بخشی جدا نشدنی از زندگی ما انسان‌هاست؛ دنیایی که برخی به آن به چشم لذت نگاه می‌کنند و برخی دیگر، از آن برای کسب درآمد بهره می‌برند. شما در هر دسته‌ای که قرار بگیرید، در هر صورت تماشای یک گالری هنری جذاب، می‌تواند برایتان جالب و سرگرم‌کننده باشد. با این مقاله همراه باشید تا با گالری‌های معروف تهران بیشتر آشنا شویم.

چطور به معروف‌ترین گالری‌های تهران سر بزنیم؟

گالری‌های هنری محلی برای نمایش آثار مختلف هنرمندان هستند. این آثار، می‌توانند به شکل عکس، نقاشی، مجسمه، پرفورمنس، ویدئو آرت و مواردی از این قبیل باشند. به هر دسته از این آثار که علاقه‌مند باشید، در یک گوشه از تهران یک گالری معروف برای بازدید شما وجود خواهد داشت. در لیست زیر، می‌توانید با مشهورترین گالری‌های شهر تهران آشنا شوید:

۱- گالری هما

در سال ۱۳۸۴، گالری هما به اهتمام آقای پرویز ملکی تاسیس شد. این گالری، به صورت تخصصی به معرفی آثار هنری و هنرمندان نوظهور می‌پردازد و هدف اصلی آن، نمایش جریان‌های مدرن هنرهای تجسمی در ایران است. از سوی دیگر، این گالری هنری تلاش می‌کند هنرمندان جوان ایرانی را به بازارهای جهانی در خاورمیانه، آمریکا و اروپا معرفی کند.

آثاری که در گالری هما نمایش داده می‌شوند، بیشتر نقاشی‌های سبک مدرن هستند که هنرمندان نوظهور آن‌ها را خلق کرده‌اند. علاوه بر تمام این‌ها، این مجموعه در زمینه انتشار کتاب در حوزه هنرهای مدرن و معرفی هنرمندان این حوزه نیز فعالیت دارد.

مدیریت این مجموعه، از همان ابتدای کار تا کنون، بر عهده خانم هنگامه معمری است و مکان فعلی گالری نیز در خیابان کریمخان قرار دارد. در ادامه، می‌توانید راه‌های ارتباط با گالری و ساعت و روزهای کاری آن را مشاهده کنید:

  • آدرس: تهران، خیابان کریمخان، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک ۸
  • شماره تماس: ۰۲۱۸۸۸۶۳۵۹۶
  • روزهای کاری: شنبه تا جمعه
  • ساعت کاری: ۱۱ صبح تا ۷ شب

۲- گالری اعتماد

یکی از گالری‌های هنری مشهور و دیدنی در شهر تهران، گالری اعتماد است که در سال ۱۳۸۲، توسط مینا و امیرحسین اعتماد تاسیس شده است. تمرکز اصلی این مجموعه، بر نمایش آثار هنری هنرمندان نوظهوری است که در حوزه هنرهای تجسمی فعالیت دارند.

تنوع آثار در گالری اعتماد بسیار بالاست و تقریبا، هر اثری که مربوط به مفاهیم انتزاعی همچون خشونت، جنسیت، هویت و مواردی از این قبیل باشد، می‌توانید در آن بیابید. همچنین آثار موجود در این مجموعه، صرفا محدود به نقاشی نیست و سایر انواع هنرهای تجسمی معاصر را نیز در بر می‌گیرد.

شعبه اصلی این گالری ابتدا در منطقه نیاوران تاسیس شد، اما بعدها در سال ۱۳۹۶، به خیابان مفتح جنوبی تغییر مکان داد. این مجموعه مدتی هم در دبی یک شعبه فعال داشت. همچنین، شعبه‌ای دیگر از گالری اعتماد، با نام «اعتماد نگارستان»، در باغ‌ موزه نگارستان در حال فعالیت است.

برای ارتباط با این گالری، می‌توانید از اطلاعات زیر کمک بگیرید:

  • آدرس: تهران، میدان هفت تیر، مفتح جنوبی، بن بست شیرودی، پلاک ۲۵
  • شماره تماس: ۰۲۱۸۸۸۲۱۲۷۱ و ۰۲۱۸۸۸۲۹۰۱۷
  • روزهای کاری: شنبه تا جمعه به جز دوشنبه‌ها
  • ساعت کاری: ۱۲ ظهر تا ۸ شب

۳- گالری سیحون

اگر به گالری‌های هنری قدیمی علاقه دارید، حتما سری به گالری سیحون در تهران بزنید. معصومه سیحون در سال ۱۳۴۵ هجری خورشیدی این مجموعه‌ را  در مرکز تهران تاسیس کرد. در این گالری، هویت ایرانی آثار حرف اول را می‌زند و هدف، این است که استعدادهای جدیدی که آثار هنری آن‌ها، در عین انطباق با هویت ایرانی، در راستای اصول بین‌المللی است، معرفی شوند.

سیحون، با سابقه‌ترین گالری هنری ایران به شمار می‌آید و یکی از پیشگامان شکل‌گیری هنر مدرن است. این گالری تلاش‌های زیادی در راستای ارتباط هنر داخلی و خارجی و معرفی آثار نوظهور در بازارهای جهانی کرده است. تمرکز بر سودآوری از هنر، یکی از شاخص‌ترین نکات در سیاست‌های کاری این مجموعه محسوب می‌شود.

پس از درگذشت معصومه سیحون در سال ۱۳۸۹، مدیریت مجموعه به فرزند او نادر سیحون واگذار شد. همچنین، شعبه دیگر این گالری هنری که در لس‌آنجلس فعالیت می‌کند، توسط فرزند دیگر او، مریم سیحون، مدیریت می‌شود.

راه‌های ارتباط با این مجموعه را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید:

  • آدرس: تهران، خیابان وزرا، کوچه چهارم، پلاک ۱۱
  • شماره تماس: ۰۲۱۸۸۷۱۱۳۰۵
  • روزهای کاری: شنبه تا جمعه به جز دوشنبه
  • ساعت کاری: ۲ ظهر تا ۷ شب

۴- گالری شیرین

در سال ۱۳۸۴، شیرین پرتوی یک گالری هنری در ولنجک تاسیس کرد که بعدها، به یکی از گالری‌های معروف تهران تبدیل شد. این مجموعه مدرن و مجهز، در زمینه هنرهای معاصر فعالیت دارد و به دلیل فضای آموزشی، مراودات بین‌المللی، تبادلات فرهنگی و برگزاری نمایش‌های گروهی به صورت دوره‌ای، بسیار شهرت یافته است.

۷ سال پس از تاسیس مجموعه، یعنی در سال ۱۳۹۱، شعبه بین‌المللی گالری شیرین در نیویورک تاسیس شد. این مجموعه در حال حاضر به شکل جدی در زمینه معرفی هنرمندان نوظهور و بزرگان هنر ایران به جهان فعالیت می‌کند. برای ارتباط با این گالری، می‌توانید از اطلاعات زیر کمک بگیرید:

  • آدرس: تهران، خیابان کریم خان، خیابان سنایی، خیابان سیزدهم، پلاک ۵
  • شماره تماس: ۰۲۱۸۸۸۲۳۷۴۲
  • روزهای کاری: شنبه تا جمعه به جز دوشنبه‌ها
  • ساعت کاری: ۱۱ صبح تا ۷ شب

۵- گالری طراحان آزاد

در اواخر دهه هفتاد، فضای هنری کمی بازتر شد و این موضوع، تاسیس چند گالری هنری مشهور در تهران را به دنبال داشت. گالری طراحان آزاد یکی از همین موارد است؛ رزیتا شرف‌جهان و محسن نبی‌زاده، در سال ۱۳۷۷ این گالری را تاسیس کردند تا قدمی بلند در مسیر نمایش آثاری بردارند که گرایشی نوین و انتقادی دارند.

در این مجموعه علاوه بر آثار نقاشی بسیار نفیس و ارزشمند، فعالیت‌هایی همچون پرفورمنس، نمایش ویدئو و نمایشگاه‌های چندرسانه‌ای را نیز پوشش می‌دهد. این گالری با انتشارات «نظر» نیز همکاری دارد و چندین کتاب از آثار هنرمندان جوان و مستعد، منتشر کرده است. فصل‌نامه این مجموعه با عنوان «نامه آزاد»، منبع خوبی برای دنبال‌کردن اخبار هنری و فعالیت‌های هنرمندان فعال در این گالری است.

در صورتی که دوست دارید این گالری را از نزدیک ببینید، می‌توانید از راه‌های ارتباطی زیر استفاده کنید:

  • آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، خیابان فتحی شقاقی، میدان سلماس، پلاک ۵
  • شماره تماس: ۰۲۱۸۸۰۰۸۶۷۶
  • روزهای کاری: شنبه تا جمعه به جز پنجشنبه‌ها
  • ساعت کاری: ۴ بعد از ظهر تا ۸ شب

۶- نگارخانه هور

در مهرماه سال ۱۳۸۴، یعقوب امدادیان، نگارخانه هور را با هدف نمایش نقاشی، مجسمه و چاپ دستی تاسیس کرد. این گالری هنری، به آثار گروه خاصی از هنرمندان محدود نیست و هدف آن، گسترش فرهنگ و هنر ایرانی است. به همین منظور، آثاری که در این گالری مشاهده می‌شود، مجموعه‌ای از آثار هنرمندان سرشناس و پیشکسوت و آثار قابل توجه هنرمندان نوظهور است.

نمایشگاه‌های نگارخانه هور، به دو شکل انفرادی و گروهی برگزار می‌شوند. از جمله نمایشگاه‌های هنرمندان سرشناس در این مجموعه، می‌توان به نمایش انفرادی آثار منصور قندریز، هوشنگ پزشک نیا، عربعلی شروه، محسن وزیری مقدم، همایون سلیمی و علی گلستانه اشاره کرد.

در صورتی که قصد دارید از این گالری مشهور دیدن کنید، راه‌های ارتباطی زیر به شما کمک خواهند کرد:

  • آدرس: تهران، خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی شمالی، کوچه نعیمی، شماره ۱۲
  • شماره تماس: ۰۲۱۸۸۷۰۶۹۸۴
  • روزهای کاری: یکشنبه تا جمعه
  • ساعت کاری: ۳ بعد از ظهر تا ۸ شب

۷- گالری اثر

امید تهرانی در سال ۱۳۷۸، گالری اثر را در منطقه درکه تهران تاسیس کرد تا در آن، آثار هنری معاصر را به نمایش بگذارد و در راستای بهبود کیفیت خدمات هنری قدم بردارد. در سال ۱۳۸۲، خانم مریم کیهان از این گالری حمایت کرد و طی فرایندی، این مجموعه از درکه به خیابان ایرانشهر منتقل شد تا فعالیت‌های خود را در فضایی بزرگ‌تر و مجهزتر، گسترش دهد.

بخش قابل توجهی از فعالیت‌های گالری اثر، به جذب مجموعه‌داران ایرانی و خارجی اختصاص دارد. همچنین، این مجموعه در حوزه برگزاری نمایشگاه‌های سالانه و رویدادهای هنری نیز فعال است؛ البته گالری اثر، در هر سال حدود ۵ الی ۶ رویداد و نمایشگاه برگزار می‌شود، اما در عوض، هر نمایشگاه بازه زمانی زیادی را به خود اختصاص می‌دهد. بخش قابل توجهی از فعالیت‌های مجموعه نیز روی نمایش آثار هنرمندان معاصر ایرانی در مجامع بین‌المللی متمرکز است.

از جمله هنرمندان نامدار معاصر که با این گالری به صورت مداوم همکاری دارند، می‌توان به سمیرا علیخان‌زاده، محمدحسین عماد، ایمان افسریان، وحید حکیم، جواد مدرسی، پیام مفیدی و علیرضا آدم بکان اشاره کرد. در حال حاضر برای ارتباط با این مجموعه، می‌توان از راه‌های زیر اقدام کرد:

  • آدرس: تهران، خیابان ایرانشهر، کوی برفروشان، پلاک ۱۶
  • شماره تماس: ۰۲۱۸۸۳۴۳۹۴۷
  • روزهای کاری: یکشنبه تا جمعه
  • ساعت کاری: ۱۱ صبح تا ۷ شب

۸- گالری خانه هنرمندان ایران

خانه هنرمندان ایران به عنوان یک مجموعه بزرگ هنری، در بهمن ماه ۱۳۷۸، توسط رییس جمهور وقت، محمد خاتمی، در یکی از باغ‌های دوره قاجار با عنوان «فیشر آباد» در خیابان طالقانی افتتاح شد. این مجموعه به صورت غیر دولتی و غیر انتفاعی فعالیت می‌کند و هدف اصلی آن، جذب هنرمندان توانمند و بهبود کمیت و کیفیت آثار هنری ایرانی برتر است.

این مجموعه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین گالری‌های هنری ایرانی، در تلاش است که میان موسسات هنری مختلف در سراسر کشور یا در سطح بین‌المللی، تعامل و ارتباط برقرار کند تا از این راه، سطح فرهنگ و هنر کشور را بهبود ببخشد.

یکی از حوزه‌های مهم فعالیت خانه هنرمندان ایران، این است که به هنرمندان نوظهور کمک می‌کند با مسئولان هنری و اجرایی کشور در ارتباط باشند و نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را به نهادهای بالادستی انتقال دهند.

خانه هنرمندان، فضاهای گسترده‌ای برای برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در حوزه‌های متنوع هنری دارد و بخشی از آن نیز، به فروش محصولات فرهنگی و هنری اختصاص دارد. این مجموعه، از هنرمندان و موسسات هنری مختلف، حمایت‌های مادی، معنوی و فرهنگی به عمل می‌آورد.

برای بازدید از نمایشگاه‌های این گالری هنری یا استفاده از خدمات فرهنگی و هنری آن، می‌توانید از راه‌های زیر با مجموعه در ارتباط باشید:

  • آدرس: تهران، خیابان طا‌لقانی، خیابان موسوی شمالی(فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر، خانه‌ی هنرمندان ایران
  • شماره تماس: ۰۲۱۸۸۸۳۶۶۷۱
  • روزهای کاری: تمام روزهای هفته
  • ساعت کاری: ۳ بعد از ظهر تا ۸ شب

۹- نگارخانه آریا

همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم، دهه هفتاد دوره گشایش‌های هنری و تاسیس گالری‌های مدرن در ایران بود. یکی از این گالری‌ها، نگارخانه آریا است که در سال ۱۳۷۱ توسط آریا اقبال تاسیس شد.

 این مجموعه، از همان آغاز کار بر رویکردهای مدرن در هنر ایرانی تاکید داشت و با اجرای پروژه بازخوانی هنر مدرن ایران، قدم بزرگی در راستای جریان مدرنیسم هنر ایرانی برداشت. طی این پروژه، آثار هنرمندان نامداری همچون بهمن محصص، سیراک ملکنیان، بهجت صدر و گارنیک درهاکوپیان، در این گالری هنری به نمایش درآمد.

فعالیت‌های گالری آریا، صرفا به نمایش آثار نقاشی محدود نمی‌شود و می‌توانید در آن، آثاری در حوزه جواهرسازی معاصر نیز مشاهده کنید. این مجموعه در سال ۱۳۸۱، در راستای تقویت جریان مدرنیسم در هنر ایران، روی فعالیت‌های آموزشی متمرکز شد و آموزشگاه آریا را برای تربیت هنرمندان خلاق، تاسیس کرد.

برای ارتباط با گالری آریا و مشاهده نمایشگاه‌های آن، می‌توانید از راه‌های ارتباطی زیر اقدام کنید:

  • آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از سه راه عباس آباد، کوی زرین، پلاک ۱۰
  • شماره تماس: ۰۲۱۸۸۷۲۷۰۸۳
  • روزهای کاری: یکشنبه تا جمعه
  • ساعت کاری: ۴ بعد از ظهر تا ۸ شب

۱۰- گالری گلستان

لیلی گلستان، فرزند ابراهیم گلستان، در سال ۱۳۶۷، یک گالری خصوصی در منزل شخصی خود در محله دروس تاسیس کرد. بر اساس گفته‌های خود لیلی گلستان در روزنامه کیهان، سیاست کاری این گالری بر دو اصل مهم استوار است؛ نخست اینکه استعدادهای جوان را بشناسد و از آن‌ها حمایت کند و دوم اینکه امکانی به وجود بیاورد که مردم عادی نیز بتوانند جدا از مجموعه‌داران، آثار هنری را خریداری کنند.

گالری گلستان، به طور جدی با مجموعه‌های مختلف هنری در ارتباط است و سعی می‌کند با برگزاری نمایشگاه‌های مشترک، ارائه مشاوره‌های هنری سازنده و حمایت از هنرمندان نوپا، قدمی مثبت در مسیر اعتلای فرهنگ و هنر ایرانی بردارد. این گالری، علاوه بر آثار نقاشی، به نمایش مجموعه‌ای از مجسمه‌ها و عکس‌های هنرمندان مطرح معاصر همچون صادق تبریزی، آیدین آغداشلو، محسن وزیری مقدم، فرح اصولی و رزیتا شرف‌جهان می‌پردازد.

برای ارتباط با گالری گلستان، می‌توانید از راه‌های زیر کمک بگیرید:

  • آدرس: تهران، خیابان دروس، خیابان کماسایی، پلاک ۳۴
  • شماره تماس: ۰۲۱۲۲۵۴۱۵۸۹
  • روزهای کاری: شنبه تا جمعه به جز پنجشنبه‌ها
  • ساعت کاری: ۴ بعد از ظهر تا ۸ شب

آیا برای بازدید از گالری‌های مشهور تهران باید هزینه بپردازم؟

خیر؛ بازدید از گالری‌های هنری برای عموم افراد آزاد و رایگان است. در حقیقت هنرمندان و مالکان گالری، از طریق فروش آثار هنری یا همکاری با مجموعه‌دارها کسب درآمد می‌کنند و به همین دلیل، مشاهده آثار این نوع مجموعه‌ها نیاز به پرداخت هزینه ندارد. برای مشاهده آثار هنری مورد علاقه خود، باید پیگیر رویدادها و نمایشگاه‌های گالری‌های معروف باشید و در بازه زمانی مشخص شده و روزهای کاری، به آن‌ها سر بزنید تا آثار مورد نظر خود را ببینید. البته این را هم اضافه کنیم که برای دیدن آثار گالری‌های موزه هنرهای معاصر تهران می‌بایست ورودی موزه رو پرداخت نمایید اما برای بازدید از گالری‌های مستقل نیازی به پرداخت مبلغ نیست.

سخن پایانی

مشاهده گالری‌های هنری، می‌تواند روح خلاقیت را در وجود شما زنده کند؛ به خصوص اگر خودتان هم در این حوزه فعال باشید و بخواهید ایده‌هایی ناب و جدید از سایر هنرمندان ببینید. در این مقاله، ۱۰ گالری معروف تهران را معرفی کردیم؛ اما ده‌ها گالری دیدنی دیگر نیز در تهران و سایر شهرهای ایران وجود دارند که هر کدام، حداقل ارزش یکبار بازدید را دارند. اگر به این نوع مجموعه‌ها علاقه دارید، حتما به این ۱۰ گالری سری بزنید تا پس از کشف سلیقه هنری خود، بهتر بتوانید برای مشاهده سایر مجموعه‌ها تصمیم‌گیری کنید.

به اشتراک بگذارید :

گالری‌های معروف تهران را بشناسید!

در صورت داشتن هر گونه سوال در زمینه اخذ ویزا و یا دریافت اقامت می توانید سوالات خود را از ما بپرسید. کارشناسان ما در اسرع وقت به شما جواب خواهند داد.

 
[kk-star-ratings kksr-shortcode]
فهرست مطالب
گالری های معروف تهران

در صورت داشتن هر گونه سوال در زمینه اخذ ویزا و یا دریافت اقامت می توانید سوالات خود را از ما بپرسید. کارشناسان ما در اسرع وقت به شما جواب خواهند داد.

 
[kk-star-ratings kksr-shortcode]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط